De Abstracte Kunst van
Hubert De Smet.                        

Situering
Het werk van Hubert De Smet laat een eigenaardig bevreemdende indruk na.


Dat hij, na een 40-jarige carrière als scheikundige in de petrochemie, met het creëren is herbegonnen, is te danken aan een introductie in de schilder-, boetseer- en tekentechnieken tijdens zijn opleiding als onderwijzer in de jaren 50-60 van vorige eeuw en de niet aflatende vraag van zijn echtgenote Renée Teughels om er “terug aan te beginnen”.
Tijdens zijn verdere studies scheikunde en de daarop volgende carrière in de kunststofindustrie ( eerst Bayer en daarna ExxonMobil/ Esso ) werd geen tijd vrijgemaakt voor artistieke creaties.


De creaties zijn in acrylverf op canvas.
Afmetingen meestal 50/50 .


































Onder het motto :“Creativity is not an option, it’s essential”  was stoppen met creatief zijn nooit echt aan de orde.







Dan was er het interview voor Imeldazine (het magazine van de Imelda-kliniek in Bonheiden)....



Het volledige  interview kan je lezen  via link : https://issuu.com/marioeggermont/docs/imeldazine15/s/116484




De aanleiding van dit interview was dan weer het feit dat één van mijn werken “Space Odyssey” uitgekozen werd door ESA ( European Space Agency ) om op hun Facebookpagina te prijken.



Die contacten met ESA waren dan weer het gevolg van het feit dat we ooit, via een vriend, astronaut Frank De Winne persoonlijk leerden kennen.
Hij nodigde ons uit in Keulen om het European Astronaut Centre ( EAC ), onderdeel van ESA en de thuisbasis van het Europese astronautenkorps, te komen bezoeken.
Daar kregen we een privé-rondleiding, wat erg interessant was.





Nadien liketen we de pagina van ESA op Facebook.
Zo zagen we midden vorig jaar dat ze een actie deden waarbij je schilderijen die verband hielden met de ruimte, kon insturen via de hashtag #ArtWednesday.

Mijn echtgenote Renée heeft dat gedaan met het schilderij hierboven.



















We hebben daarna lang niets meer gehoord van ESA en waren onwetend over wat er gebeurde met al die inzendingen.
In december 2018 deed Renée Facebook open en opeens zag zij  de creatie verschijnen op de pagina van ESA.


“Art only begins where Imitation ends” Oscar Wilde.






















Van Einstein leerde ik dan weer het volgende :”... l’un des motifs les plus puissants qui ont conduit l’homme vers l’art et la science était celui d’échapper au quotidien...”

Ik haal mijn inspiratie uit heel wat verschillende dingen.
Zo heb ik mij,voor mijn creatie ‘Eéndagsvlinder’ ,gebaseerd op een liedje van Joe Dassin : “ La Chanson des Cigalles” .


Met Joe Dassin ben ik opgegroeid ( ° 1938 en + 1980 ) en van zijn liedjes ( de meer ingetogen exemplaren ! ) maakte ik tientallen video-montages die op YouTube terechtkwamen en tienduizenden keren werden beluisterd en bekeken. 
Onderaan deze tekst kan je trouwens meerdere verwijzingen vinden naar You Tube-video's van montages met als basis de chansons van Joe Dassin.
Het  aparte verhaal van de “éphémères” kan je trouwens,hier en nu, horen en zien via de YouTube-link hieronder :














Het plezier van het creëren is voor mij het allerbelangrijkste.
Waardering voor het geleverde werk is zeker leuk maar bepaalt niet of ik stop met creëren of niet.
Eens ik iets heb gevonden dat me inspireert ( zoals bijvoorbeeld dat liedje van Dassin: “La Chanson des Cigales” ), ga ik er opzoekwerk over doen.
Ik heb het internet afgezocht op zoek naar foto’s van eendagsvlinders/éphémères.
Daarbij let ik vooral op de kleuren.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------














































Corona-masker.
Wanneer je tot onderaan de blog bent geraakt, is het misschien mogelijk dat je niet alleen bepaalde creaties mooi vindt maar er ook eentje tot uw eigendom wil promoveren.
Contact is mogelijk via E mail  :   hubert.desmet@telenet.be


Reacties